Viaggio in Italia (1954)

vlcsnap-2944889

Det britiske ekteparet Katherine (Ingrid Bergman) og Alexander Joyce (George Sanders), godt forankret i overklassen, reiser til Italia for å selge huset til en avdød onkel. En reise og et opphold som skal komme til å sette et allerede skrantende ekteskap på en eksistensiell prøve.

Viaggio in Italia er av kjennere (dette er min første Rossellini-film!) å anse som en av Roberto Rossellinis beste filmer. Min anbefaling burde derfor være overflødig, og det gjøres derfor kort:

Rossellini får oss til å tro på Katherine og Alexander; de gjenkjennelige problemene som avdekkes bak usympatiske og bistre personlighetstrekk. De er ikke dårlige mennesker, men evner ikke å få frem det beste i hverandre. Det er ingen pasjon eller kjærlighet i forholdet. Den kalde fasaden skjuler ingen varme. Men det er først under reisen til det romantiske Napoli, de selv erkjenner livets retning.

vlcsnap-2961022

For mens stedet og omgivelsene utstråler en romantisk stemning, foregår det i en verden utenfor ekteskapet som rives gradvis opp fra innsiden. Rossellini bruker stedets geologiske og historiske bakgrunn som tunge symboler på livet, døden og kjærligheten – de samme kulissene som filmens fotograf får sterkt utbytte av; i en visuell stilretning som bryter med det neo-realistiske idealet som Rossellini har sin bakgrunn i.

Realismen bevares likevel i skildringen av de menneskelige relasjonene. Filmen har en skjør narrativ linje, hvor lite foregår på overflaten, og den mistroiske stemningen brer om seg. Viaggio in Italia er et godt stykke unna å være en tradisjonell kjærlighetshistorie, og kanskje var det også derfor den mislyktes ved lansering på 1950-tallet. I ettertid er den betraktet som en av epokens mest signifikante filmer.