The Innocents (1961)

vlcsnap-354337

Det er ingen grunn til å la denne filmen støve bort. Riktignok er den produsert i – og for – 1961. Men skuespillet, stemningen, foto og historien bærer ikke preg av tiden. Eller, i den grad filmen bærer preg av å være fra en annen æra, er det til dens fordel. For med enkelte unntak, som Alejandro Amenábars The Others, lager man ganske enkelt ikke filmer av denne typen lenger. Og hvor fant Amenábar inspirasjon? Ganske sikkert i The Innocents.

Filmen er basert på en litterær klassiker, forfattet av Henry James, gjort til filmmanus av Truman Capote, og regissert av Jack Clayton. Historien er tolket flere ganger, for eksempel av John Frankenheimer i tv-filmen The Turn of the Screw (som også er tittelen på boka) med Ingrid Bergman fra 1959. En film jeg dør etter å se (hvor finner jeg den??).

vlcsnap-352669

Men tilbake til The Innocents.

Historien tar oss med til andre halvdel av 1800-tallet. Miss Giddens (Deborah Kerr) ansettes som barnevakt og guvernante for to barn, en gutt og en jente, i et stort og aristokratisk hus i landlig, britisk beliggenhet.

Når hun ankommer stedet for første gang, hilses hun forsiktig velkommen av en litt eldre tjener som har jobbet der over flere år. Hun bor også i huset, sammen med barna, og får hjelp av et par andre tjenere til å holde stedet vedlike. Litt motvillig betror hun at den forrige guvernanten døde mens hun jobbet der.

Etter en stund begynner Miss Giddens å høre lyder hun ikke klarer å identifisere, samtidig som andre mystiske hendelser inntreffer. Gradvis begynner hun å mistenke at noe er galt. Hun ser skikkelser og mennesker, i vinduer og i kjernet utenfor hagen, som skal være døde. Barna har også en merkelig oppførsel, og i særdeleshet den unge gutten, Miles, som på grunn av upassende oppførsel ble utvist fra skolen og sendt hjem lenge før skoleferien.

vlcsnap-350958

Miss Giddens graver i husets fortid, og mener det må være en overnaturlig forbindelse mellom barna og Miss Jessel og Peter Quint som tidligere har arbeidet i huset, men som døde under mystiske omstendigheter. Hun legger frem teoriene sine for husets hovedtjener, uten at hun virker like overbevist.

Som en klassisk spøkelseshistorie spiller The Innocents effektivt spiller på vår forestilling om barnets uskyld. Deborah Kerr er lysende i den besettende hovedrollen som standhaftig og idealistisk britisk guvernante, mens unge Martin Stephens er en åpenbaring som filmens «creepy» guttunge som driver Miss Giddens til psykisk vanvidd (han spilte en nesten identisk rolle like skremmende i Village of the Damned året i forveien).

Men The Innocents hadde aldri fått sin klassikerstatus hadde det ikke vært for cinematografien, bruken av lyd og musikk, lys og skyggeeffekter, og den spøkelsesaktig troverdige atmosfæren som skapes av scenografien, historien, det smygende kameraet og de spesielle sceneskiftene.

vlcsnap-352890

Fra åpningen – med lyden av et barn som synger, avbrutt av Deborah Kerr i et øyeblikk av spirituell lidelse – fremkalles en udefinerbar ubehagelig stemning som blir værende filmen ut. Idet Miss Giddens første dag dulter borti en vase med blomster, og bladene faller på gulvet, er det et foruroligende forvarsel på hva som senere vil skje når hun «tar i barna».

En uforglemmelig blanding av klassisk skrekk, innrammet i gotiske kulisser, og psykologisk skildring av et potensielt mentalt sammenbrudd, høynet av visuell filmkunst langt utenom det vanlige. Det kan knapt gjøres bedre.