Mest hørt og likt av filmmusikk i 2020

Vi er i skrivende stund én uke inn i det nye året, og det er på høy tid å samle tankene rundt en oppsummering av året vi har lagt bak oss. Om litt vil jeg presentere de beste nye filmene og tv-seriene jeg så i 2020, men som forrett presenteres – uten begrunnelse – årets personlige filmmusikkøydepunkter. I et år preget av hjemmekontor, så har filmmusikk blitt konsumert i bakgrunn som aldri før. Fordi jeg stort sett har sittet alene, har også lyden ofte vært høy og god. Dette er rett og slett de ti albumene jeg enten har hørt mest på, eller likt best, i tilfeldig rekkefølge:

Cho Young-Wuk – «The Man Standing Next»

Pino Donaggio – «Il grande passo»

Ludwig Göransson – «Tenet»

James Newton Howard – «A Hidden Life»

Kenneth Lampl & Kirsten Axelholm – «2067»

Dario Marianelli – «The Secret Garden»

Terence Blanchard – «Da 5 Bloods»

Clint Mansell – «Rebecca»

John Powell – «The Call of the Wild»

Benjamin Wallfisch – «The Invisible Man»