Rocco and His Brothers (1960)

vlcsnap-18813

Luchino Visconti maler med bred pensel i svart og hvitt i det italienske familiedramaet Rocco and His Brothers (Rocco e i suoi fratelli). Sen neorealisme med tydelige anslag av pompøs melodrama og opera; arketypisk italiensk med markert kroppsspråk og mye fakter.

Filmen er delt inn i fem kapitler – etter brødrenes navn. Men som tittelen mer enn antyder: Det er Rocco (en italienskdubbet Alain Delon) som er hovedpersonen.

Etter at mannen hennes dør, velger Rosario Pardoni (Katina Paxinou) å ta med fire av sine sønner og flytte fra de ruralt fattige kårene i Sør-Italia for å reise til det urbane og sofistikerte nord i storbyen Milano. Der bor allerede hennes femte og eldste sønn, Vincenzo (Spiros Focás).

vlcsnap-1383762

Men familien kommer uanmeldt på Vincenzo og hans forlovede, den vakre Ginetta (spilt av Claudia Cardinale, som du forhåpentligvis har sett i både og C’era una volta il West, eventuelt i Viscontis senere Il Gattopardo). Det bygger uunngåelig opp til konflikter idet den sterkt temperamentsfulle Rosario trenger seg på, og tar det som en selvfølge at familien kan innlosjeres i deres leilighet.

Historien fragmenteres utover de ulike brødrenes jakt på et sted å bo, jobb og kjærligheten mens de forsøker å finne seg til rette i det fremmed urbane Milano:

En ærlig og hardtarbeidende Rocco finner jobb i et vaskeri, Ciro (Max Cartier) forsøker å etablere seg som bilmekaniker, Luca (Rocco Vidolazzi) er den yngste som drives i lojalitet mellom storebrødrene, mens den nest eldste Simone (Renato Salvatori) plukkes opp av en boksetrener og blir lansert som et kommende lokalt stjerneskudd i bokseringen.

vlcsnap-1848947

Bildet kompliseres imidlertid når Simone forelsker seg og blir besatt av en prostituert jente, Nadia (Annie Girardot), i et forhold som etter hvert skaper ringvirkninger for hele familien.

I tre timer til forteller Visconti om personer som kjenner livets store følelser på kroppen og må ta avgjørende valg i livet. Det er en film om familiebånd og kjærlighet i et delt italiensk samfunn, med en fundamental mentalitets- og velstandsforskjell mellom nord og sør. På 1950- og 60-tallet reiste fattige syditalienere i hopetall til Nord-Italia i håp om å finne jobb og verdighet, uten at alle i nord satte like stor pris på sine nye innbyggere.

Den operaelskende Visconti skildrer historien i grandios skala, men har samtidig klart å bevare en realistisk nærhet til karakterer og miljø, til senere inspirasjon for filmskapere som Martin Scorsese og Francis Ford Coppola. At Scorsese har sett boksescenene her i forkant av Raging Bull, er like sikkert som Coppola hyret inn Nina Rota til å gjøre Gudfaren-musikken etter å ha sett Rocco and His Brothers.

vlcsnap-1414020

Filmen hadde i sin tid store problemer med å komme gjennom sensuren (mest på grunn av en draps- og voldtektsscene), men ble etter hvert Viscontis første store internasjonale suksess og dro inn en rekke priser verden over. Blandingen av operainfluert melodrama – påtakelig sensuelt med et snev av homoerotiske undertoner – og den neorealistiske formen, skaper en realistisk ramme for de mange sterke følelsene som formidles i full kraft direkte til publikum.

Et blendende vakkert og dypt bevegende drama, med en tydelig forankring i tid og sted, men like fullt: cineastisk tidløst og universelt.